BEHANDLINGER

Paradentose og Tandkødsbetændelse

Sundt tandkød er tandkød, der ligger helt stramt omkring tanden. Det er lyserødt og svagt nubret i overfladen, og det bløder ikke efter tandbørstning – heller ikke efter grundig brug af tandstikkere eller tandtråd.

Hvad er parandentose?

Hvis tænderne ikke børstes helt rene vil der samle sig bakterier langs tandkødskanten, dette kaldes plak. Hvis disse bakteriebelægninger ikke fjernes, kan de forkalke og blive til tandsten. Plakken og tandstenen vil med tiden irritere tandkødet og føre til udviklingen af tandkødsbetændelse. Når tandkødet er betændt, bliver det hævet og rødligt og kan desuden være ømt. Det har også større tendens til at bløde, for eksempel i forbindelse med tandbørstning og brug af tandstikkere.

Hvis plak og tandsten på tænderne fjernes, og tænderne efterfølgende holdes rene, forsvinder tandkødsbetændelsen i løbet af få dage, og tandkødet bliver atter sundt. Man kan imidlertid ikke selv fjerne tandsten, derfor skal tænderne renses hos en tandlæge. Nogle mennesker danner tandsten hurtigere end andre og skal derfor sørge for at få tænderne renset ofte.

Hvis tandkødsbetændelsen ikke behandles kan det sprede sig til de dybereliggende væv nede omkring tandroden. Dette kaldes paradentose og medfører en gradvis nedbrydning af kæbeknoglen omkring tænderne. Herved bliver tandkødslommerne dybere, og tanden sidder ikke længere lige så godt fast. Med andre ord kan tandkødsbetændelse, der ikke behandles, udvikle sig til paradentose. Og jo mere alvorlig paradentosen er, jo dybere bliver tandkødslommerne – og jo mere løse bliver tænderne. Ved alvorlig paradentose kan tandkødet trække sig tilbage og gøre tandens rod synlig. Nogle patienter oplever desuden, at tænderne flytter sig, og at de får dårlig ånde. Ubehandlet paradentose kan betyde, at man mister tænderne. Det er derfor vigtigt, at du regelmæssigt får kontrolleret tandkødslommernes dybde og får taget røntgenbilleder hos tandlægen.

Hvad er symptomerne på paradentose?

• Rødt og irriteret tandkød
  • Kødet bløder under spisning og børstning
  • Dybe tandkødslommer, hvor tandhalsen evt. blottes
  • Tænder som flytter sig
  • Dårlig ånde
  • Tænder føles løse
  • Mister tænder

Oplever du én eller flere af ovenstående symptomer? Kontakt os her hvis du er tvivl om, hvorvidt du har paradentose.

Behandling af paradentose

Behandlingen af paradentose handler om at sikre sundt tandkød uden betændelse. Dette opnås ved grundige tandrensninger med hyppige intervaller samt grundig instruktion i, hvordan man derhjemme opretholder en optimal mundhygiejne. Behandlingen foregår i et samarbejde mellem patient, tandlæge og tandplejer.

Læs mere om vores forebyggende behandling af parantose i form af tandeftersyn.

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag